22/05/2018

Amors sense casa

icon

Autor: Anna Torné

«El meu amor sense casa»

El meu amor sense casa.

L’ombra del meu amor sense casa.

La bala que travessa l’ombra del meu amor sense casa.

El vent que arrenca les fulles que cobreixen la bala que travessa

l’ombra del meu amor sense casa.

Els meus ulls que arrelen en el vent que arrenca les fulles

que cobreixen la bala que travessa l’ombra del meu amor sense casa.

El meu amor que s’emmiralla en els ulls que arrelen en el vent

que arrenca les fulles que cobreixen la bala que travessa l’ombra

del meu amor sense casa.

Maria-Mercè Marçal, «El meu amor sense casa». A: Desglaç, Barcelona: Edicions 62; Empúries, 1988, p.83.

Aquest poema de Maria-Mercè Marçal dona títol al nou curs de literatura catalana de temàtica LGBTI dirigit per Sebastià Portell i iniciat a Laie Pau Claris el passat 15 de maig.

Durant cinc sessions, la proposta de Portell és fer un contracànon, rellegir aquells autors que sempre se’ns han mostrat d’una certa manera des d’un nou punt de vista i, alhora, tenir en compte autors que tradicionalment han passat desapercebuts.

Per exemple, en el cas del Llibre d’Amic e Amat de Ramon Llull, es poden trobar traces de literatura homoeròtica en la relació mística que s’explica entre l’home (l’Amic) i Déu (l’Amat). Sembla clar que aquesta no seria la intenció de Llull, però molts autors de literatura LGBTI han fet seu aquest text donada la intensitat del vincle amorós que s’estableix entre dues entitats masculines.

Durant la sessió, plantejada com un enriquidor intercanvi d’idees entre els assistents i amb nombroses lectures de fragments, Portell va fer repàs d’altres autors que han fet incursions en la temàtica LGBTI i que han esdevingut referents en el tema: Maria Antònia Salvà, Blai Bonet i Francesc Garriga, entre d’altres.

La propera sessió del 22 de maig analitzarà el boom dels Setanta que, segons Portell, són els anys de màxima experimentació de la literatura catalana contemporània amb autors tan destacats com Terenci Moix, Lluís Fernàndez, Biel Mesquida i Maria-Mercè Marçal.

Les inscripcions estan obertes. Informació: activitats@laie.es | Tel. 93 412 68 32 ext. 161